Fortsätt till huvudinnehåll

Januari med Tyr - krigarrunan


(Månadsruna Tyr)

Utöver att dra en Årsruna så gör jag varje år en årsläggning för egen del där jag drar en runa för varje månad hela kommande år. Runorna visar vad som kommer vara i fokus varje månad. Och jag tänkte i efterhand dela med mig av hur varje månads runa har påverkat mig eller vad den har betytt för mig. Jag håller månadens aktuella runa i minnet när situationer uppstår, när jag står inför utmaningar eller val av olika slag. För er som läser kallar jag konsekvent dessa runor för månadsrunor.


I januari hade jag Tyr som månadsruna. Tyr är krigarrunan, och som jag skrev i inlägget om Tyr som min årsruna så finns det en naiv och lite dumdristig komponent i den här runan. Jag låter min inre Tyr bli arg, irriterad, upprörd och jag låter därmed mina egna känslor komma till ytan. Det är möjligt att mina vänner och min familj inte har sett hur mycket jag hållit inne med genom åren och hur hårt jag numera jobbar för att låta mina känslor få utrymme. Ju närmre du står mig, desto tryggare känner jag mig med att bli arg, ledsen och visa starka känslor. Jag blir bara arg och besviken på dem som står mig nära. Står du mig inte nära så släpper jag lättare taget. Å andra sidan så kan jag vara rädd att förlora dig om du står mig riktigt nära och det kan dröja innan jag tar upp saker som jag känner helt kan ändra relationen eller som (i mina ögon) gör att jag riskerar att förlora dig.
Så Tyr är bra för mig, Tyr gör att jag tillåter mig själv att känna och ge uttryck för det. Under januari har jag varit i en ”Nu är det nog”-fas. Lite kommer nog den att fortsätta hela året eftersom Tyr även är min årsruna. Troligtvis har Tyr som månadsruna i januari hjälpt mig att ”kickstarta” året på ett känslomässigt plan. Jag har hamnat i situationer då jag fått nog och valt att stå upp för mig själv, mina känslor och mina behov. Det har flera av mina vänner fått erfara. Och om jag får säga det själv så tycker jag att det (iaf hittills) har förbättrat våra relationer och jag hoppas att det ska verka även långsiktigt. Men det är ju upp till mig. Eftersom Tyr kan agera överilat och dumdristigt så har jag vid varje tillfälle som uppstått valt att sova på saken. Jag har velat ta alla tuffa samtal irl, eftersom min grundprincip är att det är bäst att diskutera saker öga mot öga. Men det har jag inte lyckats med alls. Allt har faktiskt blivit på telefon, förutom eftersnack när båda haft tid att tänka på det som hänt. Och såhär i efterhand (och vid vissa tillfällen under tiden) så är jag tacksam över att det blev på telefon. Som empat har jag väldigt lätt att dras med och underminera mina egna känslor och underkasta dem och mina behov den andra personens känslor och behov. På telefon är det lättare för mig att hålla fast vid mina egna känslor och ge dem utrymme, samtidigt som jag också kan lyssna på den andra personen och höra vad den har att säga. Det blir helt enkelt en bättre balans tack vare den distans som telefonen erbjuder. Jag vill också ha gott om tid, sitta hemma och kunna ge konversationen hela min uppmärksamhet och mitt fulla engagemang. Relationer jag bryr mig om kämpar jag för, genom tuffa samtal, kvalitetstid och omtanke och annat som relationen kan behöva för att frodas och förbättras.

Vandra i skönhet, vi vandrar med runorna
Koala ©

Vill ni veta mer om mig så gå in på min sida eller min hemsida:
Facebook: Koalas krypin
Http://koalaskrypin.wordpress.com

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vintersolståndet - Att dra en årsruna

Idag vill jag dela med mig av min viktigaste ritual för denna högtid: Att dra en Årsruna .     En årsruna talar om flera saker, den talar om vad nästa år kommer ha för tema. Den talar om vad som kommer vara i fokus och vad Du ska hålla för fokus under året. Och under det kommande året kommer du som drar en årsruna få uppleva många, om inte alla, runans olika sidor. Du kommer få uppleva de bra och de mindre bra, de inre prövningarna likaväl som de yttre. Du kommer se runan i allt som sker runtomkring dig.   I år har jag haft Wynja – glädjerunan – som årsruna. Det kan låta underbart och toppen men runan har också prövande sidor. I Wynja finns det naiva barnet likaväl som livsglädjen och att kunna se skönheten i världen och i livet. Det är det fokus jag har försökt hålla när saker känts svåra, jag har försökt att se skönheten och välja utifrån glädje. Och det har verkligen behövts eftersom jag har fått återuppleva och lära mig en del av barndomens misstag och prövningar. På

Min första mässa som utställare - Harmoni Expo 27-28 oktober

Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Förra helgen var jag för första gången utställare på en mässa. Jag delade monter med Malin Kraft från IntuMind . Jag spådde i runor hela helgen, man kunde boka en tid eller i sällsynta fall få en tid direkt om jag inte hade någon inbokad. Innan klockan 13 var det ganska lugnt båda dagarna, sen blev det full rulle hela eftermiddagen fram till ca 17. På söndagen kl 11:45 höll jag en Runmeditation i en av de mindre salarna. För mig har det här varit en lika intressant process som det har varit en rolig helg. Ett halvår innan mässan delade jag ett inlägg på min privata facebook där jag efterlyste montersällskap. Jag visste att det bästa var att dela monter med någon, dels för att det kostar en hel del att stå på mässa och dels för att det kan bli alltifrån tradigt till tufft att stå ensam och inte kunna gå någonstans. Jag visste också att jag ville hålla en meditation och inte behöva ta med hela montern in i salen. Visst kunde jag ha valt en mindre

Vi tände första ljuset i solväntan

I torsdags inföll 1 i vänt. Sex torsdagar fram till vintersolståndet tänder jag ett ljus i taget. Totalt tänds alltså sex ljus sista torsdagen innan vintersolståndet. Jag har mina ljus i små ljuskoppar eftersom att det är så oerhört svårt att få tag i sexarmade ljusstakar. Det här är ingen gammal tradition utan en ny hednisk tradition som fötts ur ett behov av alterativ till advent. Advent firas ju faktiskt till minne av Jesus födelse, man tänder fyra ljus fyra söndagar fram till jul för att hedra och minnas detta. Det här är något som väldigt få häxor (men en del) och andra hedningar känner sig dragna till. Och med väntljusstaken får vi då istället tända ljus i väntan på att solen kommer åter efter vintersolståndet. Vi kallar oftast tidpunkten för Solvändan och således denna aktivit för Solväntan. Vad jag har sett så är det allra vanligaste att man pryder ljusen med de första sex runorna i Futharken och alltså börjar med runan Feh och slutar med runan Ken. För mig som runmagiker o