Fortsätt till huvudinnehåll

Self love - självdejter


Jag har börjat dejta mig själv.

”Relationer jag bryr mig om kämpar jag för, genom tuffa samtal, kvalitetstid och omtanke och annat som relationen kan behöva för att frodas och förbättras.”
Så skrev jag i mitt inlägg om tyr som månadsruna och en relation jag bryr mig mycket om är den med mig själv. Jag har länge inspirerats av en fantastisk kvinna som heter Klara Kazmi. Hon har skrivit både på facebook och instagram om hur hon dejtade sig själv och lärde sig att älska sig själv på nytt. Jag älskar mig själv, men vem behöver inte bry sig om sig själv lite mer? 

Jag brukar föra videodagbok, inte varje dag, men emellanåt. Jag gillar video just för att det ger mig utrymme att prata fritt (med mig själv), visa känslor och låta de komma fram. Och jag gillar att dokumentera för att kunna se tillbaka på hur långt jag kommit. Ofta tycker jag att jag är kvar i samma rundspår hela tiden, men när jag tittar tillbaka på mig själv så märker jag hur långt jag kommit.
Varje år gör jag en tankekarta över året (de senaste två har jag gjort med min häxcirkel vid vintersolståndet), det är lite istället för nyårslöfte. På tankekartan ritar jag upp sånt jag vill ha mer av, dra till mig och fokusera lite extra på under året som kommer. Och i år skrev jag upp ”self love”. Vi pratade om det på vår senaste cirkelträff och jag minns starkt när en av mina häxsystrar utbrast ”men självkärlek är ju helt j*vla underbart!”

Jag kommer uttrycka och utforska detta under året genom att ha minst en ”självdejt” i månaden. Jag kommer göra saker i mitt eget sällskap som jag tycker om att göra och som gör att jag kommer närmare min egen själ och min egen kropp. Ingen annan får följa med för ingen ska få komma mellan mig och mig. Jag berättade om detta och om min första inbokade dejt för en väninna och hon sa ”Vad kul det låter! Jag skulle verkligen vilja följa med! Men det låter jättebra att du gör det själv.” Jag svarade att hon inte får följa med just denna gång, men kanske en annan gång.

Jag har under januari försökt hitta saker att göra som inte kostar så mycket, helst inget alls. Jag har kommit på en hel del idéer, man kan till exempel prova på många saker själv. Man kan prova på ett pass av än det ena än det andra beroende på ens intressen. Och jag har varit helt ärlig med mig själv om vad Jag vill göra. Jag ska unna mig själv omtanke, kvalitetstid och annat som relationen med mig själv kan behöva för att frodas.

Har du dejtat dig själv? Vad gör du då? Vad har fått dig att komma närmare dig själv?

Vandra i skönhet,
Koala ©

Vill ni veta mer om mig så gå in på min sida eller min hemsida:
Facebook: Koalas krypin
Http://koalaskrypin.wordpress.com

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vintersolståndet - Att dra en årsruna

Idag vill jag dela med mig av min viktigaste ritual för denna högtid: Att dra en Årsruna .     En årsruna talar om flera saker, den talar om vad nästa år kommer ha för tema. Den talar om vad som kommer vara i fokus och vad Du ska hålla för fokus under året. Och under det kommande året kommer du som drar en årsruna få uppleva många, om inte alla, runans olika sidor. Du kommer få uppleva de bra och de mindre bra, de inre prövningarna likaväl som de yttre. Du kommer se runan i allt som sker runtomkring dig.   I år har jag haft Wynja – glädjerunan – som årsruna. Det kan låta underbart och toppen men runan har också prövande sidor. I Wynja finns det naiva barnet likaväl som livsglädjen och att kunna se skönheten i världen och i livet. Det är det fokus jag har försökt hålla när saker känts svåra, jag har försökt att se skönheten och välja utifrån glädje. Och det har verkligen behövts eftersom jag har fått återuppleva och lära mig en del av barndomens misstag och prövningar. På

Min första mässa som utställare - Harmoni Expo 27-28 oktober

Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Förra helgen var jag för första gången utställare på en mässa. Jag delade monter med Malin Kraft från IntuMind . Jag spådde i runor hela helgen, man kunde boka en tid eller i sällsynta fall få en tid direkt om jag inte hade någon inbokad. Innan klockan 13 var det ganska lugnt båda dagarna, sen blev det full rulle hela eftermiddagen fram till ca 17. På söndagen kl 11:45 höll jag en Runmeditation i en av de mindre salarna. För mig har det här varit en lika intressant process som det har varit en rolig helg. Ett halvår innan mässan delade jag ett inlägg på min privata facebook där jag efterlyste montersällskap. Jag visste att det bästa var att dela monter med någon, dels för att det kostar en hel del att stå på mässa och dels för att det kan bli alltifrån tradigt till tufft att stå ensam och inte kunna gå någonstans. Jag visste också att jag ville hålla en meditation och inte behöva ta med hela montern in i salen. Visst kunde jag ha valt en mindre

Vi tände första ljuset i solväntan

I torsdags inföll 1 i vänt. Sex torsdagar fram till vintersolståndet tänder jag ett ljus i taget. Totalt tänds alltså sex ljus sista torsdagen innan vintersolståndet. Jag har mina ljus i små ljuskoppar eftersom att det är så oerhört svårt att få tag i sexarmade ljusstakar. Det här är ingen gammal tradition utan en ny hednisk tradition som fötts ur ett behov av alterativ till advent. Advent firas ju faktiskt till minne av Jesus födelse, man tänder fyra ljus fyra söndagar fram till jul för att hedra och minnas detta. Det här är något som väldigt få häxor (men en del) och andra hedningar känner sig dragna till. Och med väntljusstaken får vi då istället tända ljus i väntan på att solen kommer åter efter vintersolståndet. Vi kallar oftast tidpunkten för Solvändan och således denna aktivit för Solväntan. Vad jag har sett så är det allra vanligaste att man pryder ljusen med de första sex runorna i Futharken och alltså börjar med runan Feh och slutar med runan Ken. För mig som runmagiker o